• قالب سبز
  • قالب سبز
  • قالب سبز

  جاي تبليغات شما در اين مكان


درباره وبلاگ

**به وبلاگ من خوش آمدید** امید وارم لحظه خوشی را در این وبلاگ سپری کنید ""علی اکبر ****""

موضوعات

آرشيو مطالب

نويسنده محترم

تبليغات لوكس بلاگ
پودمان کاشت و تکثير و پرورش گلهاي زينتي - گل آرايي

 

 
 
 
 
 

جلسه اول

مقدمه:

در اين جلسه تاريخچه و سبك­هاي مختلف گل­آرايي را توضيح مي­دهيم.

تاريخچه و اهميت گل­آرايي

از زمان‌هاي بسيار قديم تاكنون بشر به گل عشق مي­ورزيده و آن را مظهر زيبايي و لطافت مي­دانسته. در زمان‌هاي قديم انسان‌ها بيگانه با مرز و ديوار با پرچين­هاي ساده و كوتاه كه پر از گل و ميوه، و سبزه بود ميان املاك­يشان خطي مي­كشيدند تا اختلافي هر چند كوچك بين آن‌ها بوجود نيايد. با گذشت قرن­ها اين پرچين­هاي گل و گياه به ديوار­ و باغهاي ميوه به ساختمان‌هاي چند طبقه مبدل گشتند.
هنوز بزرگترهاي خانواده­ از درختهاي انار، سيب و شمعداني‌ها در كنار حوض خانه‌هايشان صحبت مي­كنند كه اكنون اثري از آن‌ها باقي نمانده است، و از اين پس بايد در دنياي سنگي و بيگانه با گل و گياه زندگي كنيم. بنابراين مهندسين طبيعت با ساختن پاركها و فضاي سبز بجاي باغها و جنگل‌ها به ياري ما شتافتند، و با جمع­آوري گلستان‌هاي تكه تكه شده و گذاشتن آن‌ها در گلدان‌ها باغچه­هاي كوچك را به آپارتمان‌ها آوردند.

امروزه دو نياز اساسي جوامع بشري

1- آرامش روحي و
2- سلامت جسماني مي‌باشد. پزشكان و روانشناسان بزرگ معتقدند كه پاسخ اين دو نياز را فقط در طبيعت و گل و گياه مي­توان يافت.
طبق بعضي عقايد، گل هديه‌اي است كه توسط خداوند از بهشت فرستاده شده تا روح انسان خاكي را جلاي ديگر ببخشد. ديدن طبيعت زيبا كه شامل مظاهر گوناگون آفرينش در رنگها و طرحهاي مختلف است از دير باز هميشه الهام بخش هنرمندان بوده است. شعر و معماري كه جزء بزرگترين مؤلفه­هاي تمدن و فرهنگ ايران است از گل و طبيعت الهام گرفته و شاهكار­هاي بسياري را در اين زمينه خلق كرده است. گل به عنوان زيباترين نعمت­ خداوند متعال همواره در تاريخ الهام‌بخش ادبيات غني اين مرز و بوم بوده است. سرزميني كه در قديم­الايام به سرزمين گل و بلبل مشهور بوده است. در تاريخچه فرهنگ مذهبي و محلي ما ايرانيان، شاخص­ترين رنگ‌ها، سبز فيروزه­اي و پرطرفدارترين نقوش، نقوش گل و ­مرغ بوده است.
براي نشان دادن فرهنگ سنتي ايران بهتر است در كار گل­آرايي از گل‌هايي مانند شمعداني، اطلسي و بنفشه و نيز گل‌هايي كه ما را به ياد باغچه­هاي قديمي مي‌اندازد، استفاده نماييم.
گل بهترين هديه براي اثبات دوستي و صميميت است. از گل براي شادتر جلوه دادن اعياد و جشن­ها و نيز غم­انگيزتر كردن سوگواري‌ها استفاده مي­شود. البته بايد بدانيم در هر مراسمي بايد از چه گل‌هايي استفاده بكنيم. در قديم براي هر گلي معناي خاصي را در نظر مي­گرفتند و با هديه دادن آن به اشخاص مقاصد دروني خودشان را بيان مي­كردند. مثلاً گل بنفشه سفيد نشانه خوشبختي و كامروايي بود كه هديه دادن آن را به عروس واجب مي­دانستند.
همچنين در قديم هر گل معنا و نشانه‌ي مخصوصي داشت. بدين صورت كه، گل‌ رز نشانه‌ي دوستي و محبت زياد، رز صورتي نشانه‌ي وفاداري در دوستي، ميخك صورتي اعلام دوستي، ميخك سفيد علامت ردِ دوستي، زنبق سفيد نشانه‌ي صلح و آرامش، گل بهار نارنج براي خوش ‌آمدگويي، بنفشه جهت اعلام قطع ارتباط، نرگس خودخواهي، اركيده فراموش نشدني و گل داودي سفيد نشانه‌ي تقوا و پرهيزكاري بودند، و افراد با دادن آن‌ها به همديگر خواسته‌هاي خودشان را بيان مي­كردند. بطور كلي گل‌هاي سفيد نشانه صلح و آرامش، گل‌هاي صورتي نشانه قبول وفاداري و دوستي، گل‌هاي قرمز نشانه دوستي و محبت زياد و گل‌هاي زرد را نشانه رد دوستي و تنفر مي­دانستند.
در دهه­هاي اخير كشورهاي انگلستان گل رز، ايران گل اركيده، ژاپن گل داودي سفيد، هلند گل لاله، هندوستان گل شقايق، فرانسه گل زنبق و اسپانيا گل انار را به عنوان گل رسمي و ملي خود انتخاب كرده‌اند.
پژمردگي گل‌ها كه نشان از عمر كوتاه آن‌ها است، خبر از ناپايداري جهان با آن همه زيباييهايش مي‌دهد.
به علت عدم دسترسي به گل‌هاي تازه در تمام فصول سال و نيز عمر كوتاه گل‌ها مدت زماني است كه انسان‌ها به فكر خشك كردن گل هستند. از سال 1850ميلادي هنر خشك كردن گل‌ها و تزيين گل خشك كه به هنر ويكتوريا معروف است، رواج پيدا كرد.
خشك كردن گل يك هنر است. از گل­آرايي خشك در مواقعي كه احتياج به گل­آرايي به مدت طولاني است، استفاده مي‌كنيم.
هنر گل­آرايي، يكي از هنرهاي سنتي در كشور ژاپن است. از صدها سال پيش اين هنر در ژاپن مرسوم بوده است و گل­آرايي­ها بيشتر جنبه مذهبي داشته و در معابد از آن‌ها استفاده مي­كردند. در اين كشور بلندترين شاخه گل در گل­آرايي مظهر خدا و گل‌هاي ديگر در كنار آن سنبل انسان و كوتاهترين گل، سنبل زمين بشمار مي­رود.
بيشتر اشكال هندسي از قبيل مثلث و دايره در روشهاي سنتي گل­آرايي استفاده مي شوند. اين روشها اقتباس شده از هنر اروپايي مي باشد که به قرن 16 و 17 ميلادي بر مي گردد و بعدها در کشورهاي ديگر رواج پيدا کرد.
پس بطور خلاصه مي توان گفت گل، زبان گوياي تمام زيبايي­هاي طبيعت است. در اين دوره بشر با اطلاعاتي وسيع ‌تر از اجداد خود، طبيعت اطراف خودش را مي‌نگرد و سعي در خلق چيزي دارد.آثار زيباي هنري در اثر همين كنجكاوي ها و زيباپرستي­ها بوجود آمده است.
انسان گرفتار و خسته از زندگي ماشيني آرزوي برگشت به دامنه طبيعت را دارد. و با گذاشتن گل در گلدان اين آرزوي خود را برآورده مي­كند! واقعيت اين است كه از عهد گلدان‌هاي عطري و شمعداني‌ها در كنار حوض خانه‌هاي قديمي، تا عصر توليد و پرورش اركيده راهي طولاني طي شده است. بنابراين گل به زندگي انسان‌ها روح و طراوت مي­بخشد و خستگي و افسردگي را از كالبد انسان دور مي­كند. گل را بعنوان هديه به خانه‌هايي مي­بريم كه اين زيبا‌طلبي و مهمان‌نوازي از اركان مهم خانواده است.


جلسه دوم
تعريف و اقتصاد گل­آرايي

مقدمه:

در جلسه قبل در ارتباط با تاريخچه و اهميت گل در زندگي بشر و كاربرد هنري آن مطالبي را بيان كرديم در اين جلسه گل­آرايي و اقتصاد گل­آرايي را توضيح مي­دهيم.

تعريف گل­آرايي

هنر تركيب و چينمان گل‌ها و برگ‌هاي زيبا در كنار هم با اشكال مختلف را، گل­آرايي گويند. براي خلق يك گل‌آرايي خوب، فرد گل‌آرا بايد قدرت ديد و توانايي انتخاب خود را تقويت كند. وسعت گل­آرايي بسيار زياد است. گل­آرايي­ انواع مدرن، سنتي و تخيلي دارد كه مي­توان با يادگيري آن‌، براي همه مكان‌ها دسته گل‌هاي زيبايي درست كرد.
چگونه مي‌توان قدرت ديد و تنوع را در گل‌آرايي افزايش داد؟ در طبيعت اطراف ما، زيبايي‌هاي از قبيل كوه‌ها، درياها و جنگل‌هاي بسياري وجود دارند كه با دقت كردن به آن‌ها مي‌توان قدرت ديد زيبايي­ها را قويتر كرد. توسعه‌ي فرهنگ استفاده از گل و گياه در جامعه و باز گرداندن زيبايي‌هاي طبيعت به شهر و زندگي شهري موجب توليد پرورش گل‌هاي زينتي ‌شده است. گل­آرايي از ركن‌هاي اصلي در طراحي‌­ها است. استفاده از گل‌هاي خشك در طراحي­ها طول عمر آن‌ها را تا 6 ماه و حتي يك سال بالا مي‌برد.
چهار ركن اصلي براي يك گل­آرايي خوب عبارتست از:
1- طراحي؛
2- اندازه و مقياس گل­آرايي؛
3- تعادل؛
4- هماهنگي.
يك فرد گل­آرا وقتي مي­تواند شاخه­هاي گل را زيباتر بچيند كه موازنه‌ي گل‌ها را در نظر داشته باشد. در انواع طرح­هايي كه براي گل­آرايي بكار برده­ مي‌شود معمولاً دو نوع گل­آرايي خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه عبارتند از:
1ـ گل­آرايي قرينه؛
2ـ گل­آرايي غير قرينه.

گل­آرايي قرينه

نسبتاً آسانتر است اما درست كردن طرح­هاي غيرقرينه تمرين و مهارت بيشتري نياز دارد. براي حفظِ هماهنگي معمولاً گل‌هاي پُر پَر با گل‌هاي كم ‌پَر و گل‌هاي با رنگ تيره با گل‌هاي با رنگ روشن­ چيده مي‌شوند. به عبارت ديگر در گل­آرايي بايد هماهنگي در رنگ و فرم حفظ شود.
در طراحي يك گل‌آرايي، اندازه گل‌ها و ظرف‌هاي مورد استفاده و مكان قرار گرفتن گل‌‌ها بايد مد نظر گرفته شوند. گلدان‌هاي بلند با گل‌هاي بلند كشيده براي كنار ديوار يا زاويه­اي از سالن مناسب است. اما يك ظرف كوتاه با گل‌هاي كم ارتفاع براي روي ميز استفاده مي­شود.
مهمترين عامل، انتخاب طرح گل­ آرايي است. با لحاظ كردن فضاي گل­آرايي و نيز گل‌ها و ظرف مورد نظر طرح گل‌آرايي انتخاب شده و در آخر هم فرم­ها و اشكال هندسي انتخاب مي‌شوند (كسب گل­آرايي سنتي). در گل‌آرايي خطي گل‌ها بصورت عمودي يا افقي قرار مي‌گيرند. مثلث متساوي­الاضلاع يا قائم­الزاويه براي طرح مثلثي استفاده مي‌شود. در گل‌آرايي كروي گل‌ها از ركن به اطراف پخش مي­شوند و داراي جذابيت بوده و نيز از همه طرف ديد دارد. همچنين گل‌آرايي بيضوي يا تخم­مرغي وجود دارد كه داراي همان خصوصيات گل­آرايي كروي است فقط با اين تفاوت كه در طول، گل‌ها كمي كشيده­تر نصب خواهند شد. در گل­آرايي هلالي، چيدن گل‌ها به حالت نيم‌دايره يا منحني يك فرم خاص هلالي به طرح مي­دهد. در گل‌آرايي مدل اِل (
L ) يك زاويه 90درجه وجود دارد كه مي­تواند به سمت راست يا چپ باشد. گل­آراييS) ( معمولاً S كشيده را به ما نشان مي­دهد كه گل‌هاي اصلي در مركز و بقيه گل‌ها به شكل منحني چيده مي­شوند. گل‌آرايي موازنه، بيشتر در گل­آرايي خشك مورد استفاده قرار مي­گيرد. در گل­آرايي بادبزني، همه گل‌ها از مركز به اطراف پخش مي­شوند و حالت يك بادبزن باز را نشان مي­دهند.
در رابطه با اقتصاد گل­آرايي بايد گفت كه گل­آرايي يكي از فعاليتهاي ارضاء كننده و سرگرم كننده است، و در حين عرضه زيبايي­ها به مردم مي­تواند روح زيباپرست انسان را آرامش بدهد.
مي توان با انجام گل­آرايي­هاي زيبا، تحت عناوين مختلف از جمله تبريك سال نو، عيادت بيمار، مراسم عروسي و ... براي دوستان هديه فرستاد.
توليد و پرورش گل ­و گياه در جهان امروز، علاوه بر اشتغال‌زايي نقش با ارزشي در حفظ محيط ‌زيست و شادابي روح و پاكيزگي محيط داشته؛ و يكي از مهمترين منابع توليد ارز براي كشورهاي مختلف است.
سرزمين ايران موهبتي خدادادي است. آفتاب درخشان، خاك مرغوب و آب و هواي مختلف كوهستاني، كويري و ساحلي آن و از همه مهمتر همياري مردم هنرمندش اين امكان را بوجود مي­آورد، كه ايران با قدرت به اين رقابت جهاني بپيوندد. توجه به اين نكته جالب است كه، 36% از صادرات گل و گياه در دنيا توسط كشور كوچكي به نام هلند انجام مي‌شود و كلمبيا كه كشور كوچكي در جهان سوم است با تجارت گل و گياه توانسته است 150 هزار فرصت شغلي ايجاد كند. مسلماً كشور ما، سرزمين گل و گياه، كه صد هزار گونه گياه بومي در آن شناخته شده است؛ زمينه توليد گل و گياه و توسعه و صادرات آن را دارد.
صادرات گل و گياه، اهميت قابل توجهي در درآمدهاي صادرات غير نفتي و ايجاد اشتغال دارد. در حال حاضر كشورهاي اروپايي، عربي و نيز كشور ژاپن گل و گياه زيادي را به ديگر نقاط جهان صادر مي­كنند . كشور ژاپن كه از صدها سال پيش گل­آرايي در آن رواج داشته است يكي از مهمترين بازار مصرف‌كنندگان گل و گياه است. هر ساله بالغ بر پنج ميليارد گل در آنجا به فروش مي­رسد هم‌چنين برگزاري نمايشگاه‌ها بازدهي خوبي در بر داشته است.

 

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        20:53 - سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,        بازديد :              
گل آرایی با یخ،جعبه،شمع

 


از دو کاسه ی هم شکل که یکی از آنها بزرگ‌تر از دیگری است استفاده کنید. کاسه ی بزرگ‌تر با آبی که کمی رنگ به آن اضافه کرده‌اید تا نصفه پر کنید. کاسه ی کوچک‌تر را داخل آن گذاشته و چسب یا شیء سنگین آن را به سطح بالایی ظرف بزرگ‌تر برسانید. لبه‌های آن را هم سطح کنید، سپس شاخه‌های گل‌های بهاری را کوتاه کرده و داخل جداره بین دو کاسه در داخل آب بگذارید. می‌توانید از میوه‌های موجود نیز استفاده کنید. سپس کاسه‌های خود را به مدت 8 ساعت در فریزر بگذارید تا کاملاً یخ ببندد. برای جدا کردن کاسه‌ها از هم در داخل ظرف کوچکتر کمی آب سرد بریزید. پس از جدا شدن ظرف از یخ، کاسه ی بزرگ‌تر را داخل آب سرد (آب‌ گرم هرگز) بگذارید تا آن هم از یخ جدا شود. سپس کاسه ی یخی خود را داخل بشقابی گذاشته و روی میز خود بگذارید و تا آب شدن آن از زیبائی‌اش لذت ببرید.

هم‌چنین می‌توانید از روش زیر استفاده کرده و گل‌های پامچال و سنبل را که هدیه گرفته‌اید به‌صورت زیبایی کنار هم قرار دهید، از جعبه‌ای که در خانه دارید استفاده کنید. داخل آن را طوری با کیسه زباله بپوشانید که دیده نشود. سپس گل‌هایی را که با گلدان هدیه گرفته‌اید با همان گلدان دارای خاک بگذارید داخل جعبه و دور آن را با گل‌های شاخه‌ای و بر‌گ‌های تزئینی بپوشانید، البته برای محکم کردن گل‌های شاخه‌ای باید از اسنفجی که در داخل جعبه تعبیه شده استفاده کرد، شما می‌توانید از جعبه ی میوه هم استفاده کنید و دور آن را با مقوا، کاغذ کادو یا کارتن بپوشانید و روی آن را نقاشی یا تزیین کنید.

شمع، یکی دیگر از زیبایی‌های سفره ی هفت‌سین را می‌توانید به روش زیر تزئین کرده و با دیگر اجزاء هفت‌سین خود هماهنگ کنید:

از یک سبد مستطیل شکل استفاده کنید (معمولاً در هر خانه‌ای این نوع سبد وجود دارد. می‌توانید از هر نوع سبدی که دیواره ی صاف دارد استفاده کنید) شمع‌های پهن به رنگ‌های گوناگون و اندازه‌های مختلف را روی اسفنجی که داخل سبد گذاشته‌اید فرو کنید. مقداری گردو و فندق با پوست، حتی مقداری ادویه مانند دارچین و هل آسیاب نشده را نیز می‌توانید بسته به رنگ سفره ی هفت‌سین و شمع‌هائی که استفاده می‌کنید با اسپری یا رنگ روغن رنگ کنید. استفاده از گل‌های زیبای بهاری در سبد شمع‌تان زیبایی خاصی به هفت‌سین خواهد بخشید. اجزاء تزیینی را به‌صورت خطی یا ردیفی بچینید.

عمر گل‌های بهاری کوتاه است ولی با نگهداری صحیح می‌توان عمر آنها را کمی طولانی‌تر کرد. در صورت هدیه گرفتن گل‌هایی مانند سینری، پامچال، لاله و سنبل در خاک، آنها را در جائی خنک و سایه نگه داشته و هر روز کمی آب به آنها بدهید.

گل‌های شاخه‌ای را نیز باید در جای خنک و سایه نگهداری و هر روز آب آنها را عوض کرد، برای طولانی‌تر شدن عمر گل‌های شاخه‌ای به آب آن یک تا دو قطره جوهر نمک بیافزائید، این کار باعث می‌شود که آب و ساقه ی گل فاسد نشود و بو نگیرد که همین امر باعث طولانی‌تر شدن عمر گل می‌شود.

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        20:52 - سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,        بازديد :              
آشنایی با ابزار و وسایل گل‌آرایی

وسایل مورد استفاده در کار گل‌آرایی عبارت است از:

1) انبردست؛

2) قیچی باغبانی؛

3) کاتر(CUTTER) یا چاقوی اره‌ای، برای بریدن اسفنج یا فوم؛

4) قیچی تیغ بر که معمولاً برای گل رز استفاده می‌شود؛

5) کپسول‌های آب، برای نگهداری گل‌های ظریف مانند ارکیده و آنتریوم و لیلیوم؛

6) سیم، با سایزهای مختلف؛

7) سیم نوری، برای بستن فوم یا اسنفج، نام دیگر آن سیم مرغی است؛

8) انواع چسب (چسب چوب، آکواریوم و نواری)؛

9) انواع فوم‌ها؛ فوم‌های سفید معمولاً در گل‌آرایی خشک و فوم‌های سبز برای گل‌آرایی طبیعی استفاده می‌‌شود؛

10) انواع نوارها، برای تزئین گل‌آرایی؛

11) سیم‌چین برای جدا کردن گل‌ها از ساقه‌ی اصلی؛

ظروفی که در کار گل‌آرایی استفاده می‌شود عبارتنداز:

1) ظروف سفالی در طرح‌های مختلف؛

2) ظروف چینی یا سرامیک؛

3) ظرف شیشه‌ای؛

4) ظروف نافرم در گل‌آرایی فانتزی، گل‌آرایی خشک و روستایی؛

5) وسائلی که از طبیعت گرفته می‌شود مانند بیس (مقطع) تنه‌ی‌ درختان، ساقه‌های کوچک چوبی، قارچ‌ها، پوسته‌ی تنه درختان و خزه؛

6) ظروف مسی و برنجی یا سیلور. ظروف مسی در گل‌آرایی باغچه‌ای استفاده می‌شود؛

7) ستون و گلدان‌های سنگی؛

8) سبدها، که معمولاً دور آن‌ها را با پوشال می‌پوشانند.

با توجه به اینکه، ستون و گلدان‌های سنگی بوسیله‌ی آب خراب می‌شوند. بهتر است که فوم را ابتدا درون یک ظرف دیگر بگذاریم بعد آن را در گلدان قرار دهیم و یا آنکه روی سنگ را با وارنیش بپوشانیم تا آب بر آن اثر نکند. در رابطه با ستون‌ها و ظروف چوبی هم به همین ترتیب عمل می‌شود.

در استفاده از ظروف شیشه‌ای در کار گل‌آرایی بهتر است از پایه‌های سه شاخه یا پلاستیکی استفاده کنیم، لذا پایه را با حسب آکواریوم به درون ظرف می‌چسبانیم و فومی را که از قبل خیس شده به اندازه ی ظرف برش می‌دهیم (با کاتر یا چاقو) و آن را روی سه پایه در درون ظرف ثابت می‌کنیم، سپس برای مشخص نبودن اسفنج، روی آن را با خزه یا سنگ‌های تزئیی می‌پوشانیم.

برای گل‌آرایی خشک لزومی به گذاشتن فوم در درون ظرف نیست ولی در گل‌آرایی طبیعی یک اسفنج خیس شده را در داخل ظرف می‌گذاریم.

هم‌چنین در گل‌آرایی، اسفنج را بوسیله سیم مرغی می‌بندیم و برای فرو نرفتن این سیم به درون فوم چند ساقه را چیده و در کنار اسفنج قرار می‌‌دهیم و سیم نوری را کامل به دور اسفنج می‌بندیم و از پشت با سیم‌های کوتاه آن را محکم می‌کنیم. سپس اسفنج را روی یک سه پایه در درون ظرف می‌گذاریم و روی آن را خزه و پوشال می‌گذاریم.

برای آماده کردن بیس یا ظروفی که دهانه آنها تنگ است فوم را در روی دهانه آن‌ها قرار می‌دهیم با چسب آن را محکم کرده و چند شاخه گل را سیم پیچی کرده و بر روی آن قرار می‌دهیم و تزئین می‌کنیم. ساقه‌ی گل‌هایی مانند رز را که ظریف هستند را از دو طرف سیم‌پیچی می‌کنیم.

هم‌چنین ساقه‌های محکمی، درون ساقه‌های نرم و توخالی گل‌هایی مانند شیپوری قرار می‌دهیم تا کار گل‌آرایی با دوام‌تر باشد.

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        20:50 - سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,        بازديد :              
نکات اشپذی

 دیگ و قابلمه غذا

اکنون در هر آشپزخانه ای انواع ظرف ها و قابلمه ها و تابه ها و... وجود دارد که به کار خانم خانه می آید، اما بیشتر این ظرف ها، امتحان خود را پس داده اند و تنها شمار معدودی از آنها از عهده آزمون ها برآمده اند از آن شمار ظروف پیرکس (شیشه ای) و ظروف تمام استیل چرا؟!
▪ ظروف شیشه ای(پیرکس): این ظروف به دلیل اینکه نسبت به ماده غذایی واکنشی ندارند و در برابر حرارت مقاومند و به آسانی قابل شستشو و ضدعفونی هستند در ردیف بهترین ظرف ها جای گرفته اند.
▪ استیل: این ظروف نیز به انواع مواد غذایی (حتی اسیدی) و همچنین حرارت مقاوم بوده و امکان شستشو و ضدعفونی آن نیز فراهم است.
▪ لعابی: به گفته کارشناسان تا زمانی که لعاب ظرف ها آسیب ندیده باشد می توان از آنها استفاده کرد.
▪ چینی: این ظروف در حقیقت مقاوم و لعاب دارند و تا هنگامی که ظرف آسیب فیزیکی ندیده است قابل استفاده اند، اما به محض لب پر شدن بهتر است کنار گذاشته شوند.
▪ پلاستیکی و فوم: با توجه به تنوع و گوناگونی بسیار زیاد مواد اولیه پلاستیکی، هر ظرفی برای مصرف غذا مناسب نیست. کارشناسان صنایع غذایی تاکید می کنند: از ظروف پلاستیکی برای سرو غذای داغ استفاده نکنید. بهترین ظروف برای پخت غذا در فر یا مایکروویو، پیرکس، استیل و یا تفلون است.
▪ ملامین: به نظر می رسد دوره استفاده از ظروف ملامین به سر آمده باشد. در عین حال ظرف های ملامین باید مهر استاندارد و یا پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان پزشکی داشته باشند در غیر این صورت گاه کربنات کلسیم (پودرسنگی) که در این ظرف ها مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار خطرناک است. ظرف های ملامین تقلبی سبک اند. برای براق شدن ظروف ملامین از پوششی به نام گلیزر استفاده می شود که مانند لعاب عمل می کند و بدیهی است در صورت مناسب نبودن گلیزر یا استفاده درازمدت از این ظروف، این پوشش آسیب می بیند.
▪ تفلون: یکی از پوشش های مقاوم به حرارت تفلون است که در حقیقت پوششی به روی ظرف های آهنی است و بدیهی است که نوع و ضخامت این پوشش در کارآیی آن مهم است. بنابراین باید از ظروف تفلون که لایه داخلی آنها آسیب دیده پرهیز کرد و تا حد امکان به فکر دوباره سازی تفلون نبود.
▪ آلومینیوم، روحی یا رویی: به عقیده کارشناسان وقت آن رسیده که تمامی ظروف آلومینیوم معروف به روحی را کنار بگذاریم. اسیدهای آلی موجود در برخی غذاها با تاثیر بر ظروف آلومینیوم و خوردگی جزیی و در نتیجه وارد شدن این عنصر در غذا سبب افزایش میزان آلومینیوم در رژیم غذایی فرد شده و در نتیجه بروز اختلال در سیستم عصبی، افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و اختلال در متابولیسم استخوان، مسمومیت کلیه، کبد و التهاب مفصل را در پی دارد.
تقریبا تمامی ظرف های فلزی که به عنوان ظروف روی در دسترس مردم قرار دارد از جنس آلومینیوم است که متاسفانه برای پخت و پز و نگهداری مواد غذایی اسیدی از جمله آبمیوه ها، برخی سبزی ها، غذاهای حاوی آبلیمو، ترشی جات و ماست استفاده می شود.

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        12:33 - دو شنبه 25 بهمن 1390برچسب:,        بازديد :              
رز فانتزی - گل بلندر

مواد لازم:

فوم نباتي (فوم 0.5 يا 1 ميليمتري)

فوم سدري

اکليل 7 رنگ

چسب قطره اي

چسب گرم

نخ قرقره

ساقه گل رز

رنگ قهوه اي روشن

پايه فرفرژه

اسفنج

سيم روکش دار شماره 7 به رنگ سفيد و سبز

قالب اشکي (سايز کوچک)

قالب قلبي (بزرگترين سايز)

قالب برگ

اتو

ابر

ابزار توپي متوسط

 

اين کار به شکل فانتزي در سايز نسبتاً بزرگ بر روي فرفرژه نصب شده است. گلبرگها داراي 2 سايز ميباشند که 7 تا از گلبرگها به صورت اشکي از قالب سايز کوچک و 15 تا از گلبرگها نيز از قالب بزرگ قلبي تهيه شده اند. (قالبهای قلبی و اشکی در بازار به صورت 4 تايي موجود است)


مراحل انجام کار:

1- ابتدا از فوم نباتي 7 گلبرگ اشکي و 15 گلبرگ قلبي تهيه کنيد.

2- اتو را گرم کنيد، گبرگهاي شماره 1 (کوچک) با اتو گرم کرده و روي ابر قرار دهيد. توپي را وسط گلبرگ قرار داده و فشار دهيد تا وسط گلبرگها گود شود. (لازم به ذکر است که گلبرگهاي فانتزي نيازي به رنگ آميزي ندارند)

3- گلبرگهاي قلبي شکل را نيز به همين نحو گود کنيد، با اين تفاوت که گودي گلبرگهاي قالبي به شدت گلبرگهاي اشکي شکل نباشد.

4- سيم روکش دار سفيد را به اندازه هاي 10 سانتي متري چيده و زير گلبرگهاي قلبي شکل با استفاده از چسب گرم بچسبانيد. (گلبرگهاي کوچک نيازي به سيم ندارند) البته بايد توجه کنيد که گودي گلبرگ قلبي (گلبرگهاي بزرگ) به سمت بيرون گل باشد.

5- برگها را متناسب با گلبرگها به تعداد زيادي 70 تا 80 عدد از فوم سدري بچينيد و با رنگ قهوه اي سايه ملايمي روي آن بزنيد و پشت آنها را سيم روکش دار سبز بزنيد. سپس برگهاي رنگ شده را با استفاده از اتو گرم کرده و سريع روي قالب برگ (موجود در بازار) گذاشته و فشار دهيد تا شکل رگبرگها را به خود بگيرد.

6- در اين مرحله با استفاده از 20 سانتي متر ساقه گل رز به مونتاژ کردن گلها مي پردازيم. ابتدا 3 عدد از گلبرگهاي اشکي را مقابل هم با استفاده از نخ قرقره به ساقه وصل کرده به صورتي که گودي آنها به سمت داخل گل باشد (يعني برعکس گلبرگهاي قلبي). حال 4 گلبرگ اشکي را وصل مي کنيم.

7- گلبرگهاي قلبي را در 3 رديف 5 تايي مونتاژ مي کنيم.

8- اسفنجها را در نقاط مورد نظر با چسب گرم به پايه فرفرژه متصل مي کنيم و بوسيله سيم روي فرفرژه محکم مي کنيم.

9- با توجه به شکل، گلها و برگها را بر روي اسفنجها نصب مي کنيم.

10- با استفاده از کمي چسب قطره اي به طور فانتزي روي گلبرگها اکليل مي چسبانيم.

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        15:0 - دو شنبه 25 بهمن 1390برچسب:,        بازديد :              
گل آرایی شرقی

در اين جلسه در مورد گل آرایی به روش شرقي مطالبي ارائه مي‌شود. در گل آرایی سه روش وجود دارد كه عبارتند از:

- روش سنتي؛

- روش مدرن؛

- روش شرقي.

 

دو روش سنتي و مدرن همان سبك غربي است، كه در هر فصل از گل‌هاي همان فصل استفاده مي‌شود. در ضمن در گلآرايي به روش سنتي قرينه‌سازي رعايت ميشود. گل‌ها معمولاً به حالت مثلثي، دايره و بيضي تزيين ميشوند و اين گلآرايي از اشكال هندسي الهام گرفته است.

در گل‌آرايي به روش سنتي از گل‌هاي اصلي مثل رز و داودي، خطي و كشيده مثل مريم و شب‌بو و پركننده‌هايي چون ميخك و آلستومريا استفاده ميشود. لذا گل‌ها و برگها و غنچه‌ها بصورت فشرده چيده ميشوند و فضاي خالي در آن مشاهده نميشود. اين گل آرایی در كشورهاي اروپايي در قرن 16 و 17 ميلادي رواج داشته است و بعدها به ساير كشورها انتقال يافت.

روش مدرن از سبك نقاشي و مجسمه سازي گرفته شده و بستگي به ذوق شخصي دارد. اين روش قدري از سبك شرقي مايه و الهام گرفته است.

گلآرايي در سبك مدرن نياز به هيچگونه فرمول و قاعده خاصي ندارد، بلكه ديد افراد در اين گل‌آرايي مهم است.

در سبك مدرن هر چقدر از گل و برگهاي كمتري استفاده كنيم گل آرایی بهتر و جاذب‌تري خواهيم داشت و لازم نيست مانند سبك سنتي تمام فضاهاي خالي گلآرايي را پر كنيم.

گل آرایی به سبك شرقي عبارتست از مجموعه گل‌ها و برگهايي كه از نظر زيباشناسي با هم تركيب ميشوند. اين سبك در معابد رواج داشته است و بلندترين شاخه مظهر خدا و گل‌هاي ديگر در اطراف آن سنبل انسان و زمين هستند.

در گل آرایی به سبك شرقي از گلدان‌هاي براق و سفالي و يا گلدان‌هاي ساخته شده از ني استفاده ميكنند.

 

 

تفاوت گل آرايي شرقي با غربي

گل آرايي به سبك شرقي معمولاً ريشه مذهبي دارد و تعداد شاخههاي بكار رفته در آن بسيار كم است ولي در گلآرايي غربي و مدرن تعداد شاخههاي گل بيشتر است. در گلآرايي شرقي كه از طبيعت الهام گرفته شده سعي ميشود با استفاده كمتر از گل‌ها به طبيعت آسيبي نرسد. در اين نوع گل آرایی بيشتر از سبك ژاپني استفاده ميشود چرا كه ژاپني ها مبتكر آن بودند.

اصولاً در ژاپن گل آرایی هم هنر و هم دكوراسيون محسوب ميشود. و هميشه در منازل ژاپني ها گل آرایی ديده ميشود و گل آرایی و تزيين خانه بخشي از كار و زندگي مردم ژاپن است. معروفترين و اصليترين هنر در ميان هنرهاي سنتي ژاپن، هنر گل آرایی است كه بهIkebana معروف است. قدمت اين هنر به صدها سال پيش برمي‌گردد. معمولاً اين طرح حالت سه شاخه دارد. بلندترين شاخه‌ نشان آسمان، خدا و ... مي‌باشد؛ شاخه‌ي كوتاه‌تر نشان انسان است؛ و كوتاه‌ترين شاخه نشان زمين و هر آنچه در آنست مي‌باشد.

در گلآرايي Ikebana روي كشيده شدن كار تأكيد ميشود. در اين گل آرایی هماهنگي رنگ، فرم، فاصله گذاري و نيز محسوس بودن طبيعت بسيار مهم است. در گلآرايي سبك شرقي از وسايلي كه در طبيعت موجود است مثلاً شاخههاي شكسته و خشك شده بسيار استفاده ميشود.

مدارسي نيز در ژاپن اصول و عقايد روش Ikebana را تدريس مي‌كنند از جمله ايكي‌نوگو، كوريوم، اوهاريو، سوبت‌سو.

معمولاً در سبك شرقي بيشتر از گلدان‌هاي مستطيل، كروي، بيضي و كم عمق استفاده ميكنند و پاي گل‌ها را با سنگريزه و خزه يا علفهايي كه در طبيعت موجود است تزيين مي‌كنند.

گل آرايي ژاپني

در گلآرايي ژاپني از ظرفها با رنگ‌هاي لعابي استفاده مي‌شود حتي ظرف‌هايي كه رنگ مشكي هم دارند مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

ابتدا اسفنج را روي سه پايه پلاستيكي محكم كرده و سپس روي ظرفي لعابي قرار مي‌دهيم. سه گل با ارتفاع مختلف تهيه كرده و روي اسفنج محكم مي‌كنيم. قسمت پشت اسفنج را با خزه مي‌پوشانيم و خزه را با سيم به فوم وصل مي‌كنيم. از وسايل دريايي هم مي‌توان در اين كار استفاده كرد. هم‌چنين جلوي گل‌آرايي را با ميوه‌هاي خشك شده پر مي‌كنيم و كمي گردي هم مي‌گذاريم.

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        15:43 - چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:,        بازديد :              
گل آرایی خشگ هلالی یا L شکل

در اين جلسه گل آرایی با ميوهها و گل‌هاي خشك را به شكل هلال آموزش ميدهيم كه براي جلوي ميز رزرواسيون هتلها، جلوي شومينه، دور ميز شام و كليه جاهاي عمومي بسيار زيبا و قشنگ است. جعبه‌هاي باغي كه ميوه‌ها و گل‌ها بطور مرتب در آن چيده شده‌اند، از اين جمله‌اند.

گل‌آرايي موازنه يا عمودي با گل رز و گندم صورت مي‌گيرد. ابتدا با چند شاخه بلال تزييني فرم كار را درآورده. هم‌چنين از ساقه‌هاي گل جارو استفاده مي‌كنيم. شاخه هاي آناناس و نيز گلهاي آرتي‌شيو با مدل‌هاي مختلف را در مركز كار قرار ميدهيم. و فضاي خالي طرح را با ميوه‌هاي كاج و گلهاي جارو پر ميكنيم. ميوههاي درخت كاج و جنگلي و تيغهاي آرتي‌شيو را كه با اسپري براق شده در گل آرایی بكار مي‌بريم. از ساقه‌هاي مختلف در دو طرف كار استفاده مي‌كنيم. علاوه بر اين، پوست نارگيل را با تخم مرغ پر ميكنيم و در كار قرار ميدهيم. اين گل‌آرايي مدرن فانتزي بوده و براي دكوراسيونهايي كه با چوب يا فرفورژه (يا پايه فلزي ديگر) ساخته شدهاند بكار برده مي‌شود.

طراحي ديگر با گل خشك
گلداني كوچك را آماده ميكنيم و ميوههاي خشك شده را در آن قرار ميدهيم. اين ميوهها را ميتوانيم با دستگاه‌هاي خشك كننده يا به سبك سنتي در سايه و يا نهايتاً در فر گاز با حرارت خيلي كم خشك كنيم. قسمت‌هاي مختلف كار را با گلهاي گوناگون پر ميكنيم و هر چقدر به قسمت وسط نزديك ميشويم گل آرایی را كوتاهتر انجام ميدهيم. چوبهاي دارچين كه هنور آسياب نشدهاند تزيين قشنگي براي گل آرایی خشك است. بنابراين از اين چوبها و نيز شاخه هاي آناناس و پايه خشك شده در كار استفاده ميكنيم.

هم‌چنين براي سفره هفت‌سين مي‌توان هر سين را در گلداني گذاشت و تزيين كرد. كه حتي بعد از عيد هم در گوشه‌اي از سالن خانه فضاي قشنگي ايجاد مي‌كند

     نويسنده : علی اکبر****        دسته : <-PostCategory->        15:41 - چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:,        بازديد :              

لينک دوستان
قالب سبز

sargarmi

موزیک-سرگرمی و کشتی کج

تبسم

دل نوشته های یک دختر تنها

بزرگترین پایگاه تفریحی و ی ایرانی

هرچی تو دوست داری

سایت تخصصی برق وروستای راوه

SEVEN FILME

نرم افزار های توپ اندروید

عاشقانه ها

دانلود كده آچار فرانسه

جوک بد !!!

.::جم دانلود::.

رزمی(کانگ فو توا)

ردیاب خودرو


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ برتر(20وبلاگ) و آدرس 20veblog.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






لينک هاي روزانه

امكانات وبلاگ

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 273
بازدید کل : 155572
تعداد مطالب : 256
تعداد نظرات : 61
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

--> ابزار وبلاگنویسی